www.privatfly.no

Her kan du stille spørsmål om opplæringen i forbindelse med privatflygersertifikat.

Re: www.privatfly.no

Innleggav Torern » 4. Februar 2009, 13:26

Jeg tar meg friheten til å "viderepublisere" svaret i en e-post fra www.privatfly.no

Det stemmer at denne undervisningen er obligatorisk og det stemmer også at
det er et krav fra Luftfartstilsynet.

Klasseromsundervisningen koster 1850,- og arrangeres i forkant av hver
eksamensperiode (6 ganger i året). Klasseromsundervisningen strekker seg
over en helg (fredag-søndag) og vil være en god oppkjøring til eksamen. Vi
arrangerer denne undervisningen på Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo

Jeg må innrømme at jeg også blir forundret når andre skoler ikke har dette
kravet :)
Torern

Innleggav ilmarw » 4. Februar 2009, 13:52

Merkelig, da burde man jo kunne finne et slikt krav på nettsidene til LT?

ilmar
ilmarw

Innleggav ErlendM » 4. Februar 2009, 14:18

Etter litt mere lesing av JAR-FCL fant jeg i Vedlegg 3 til JAR-FCL 2.055 - side 63 - (http://www.lovdata.no/for/grafikk//pdf/ ... 0091-a.pdf), Godkjenning av modulbaserte teorikurs
som fjernundervisning, følgende punkt:

4. Det er opp til hver godkjent FTO om den vil
gi noen av eller alle kursene på fulltidsbasis eller
via fjernundervisning. Et visst element av
klasseromsundervisning skal inngå i alle fag for
modulbasert fjernundervisning. Medgått tid til
klasseromsundervisning må utgjøre minst 10% av
kursets samlede varighet.

Det kan dermed se ut til at dette er et legitimt krav - og at Luftfartsskolen er den som synder her?

Nå skal det sies at å lese JAR-FCL er en øvelse i seg selv, da det er referanser fram og tilbake til andre deler av dokumentet, så det er ikke lett å få med seg sammenhengen i dokumentet for ting en er på utkikk etter. Det er også vanskelig å lese direkte om dette også gjelder PPL-A, eller om det dreier seg om høyere sertifikater. Jeg fant imidlertid ingenting om dette så da antar jeg at det gjelder PPL-A også. Men det virker jo litt merkelig at ikke Luftfartsskolen skulle ha dette kravet også da...
Brukerens avatar
ErlendM

Innleggav Torern » 4. Februar 2009, 23:32

Jeg fikk også med et dokument i e-posten fra www.privatfly.no , Jeg skal forsøke og publisere den i morgen jeg :D
Torern

Innleggav ilmarw » 28. April 2009, 08:53

Da ser det ut til at også Luftfartskolen har kommet etter:
viewtopic.php?f=3&t=828

ilmar
ilmarw

Innleggav grolub » 28. April 2009, 20:41

Den regelen har jo vært der i mange år. Rart luftfartsskolen har kommet seg unna uten det så lenge
grolub

Innleggav miceagol » 30. April 2009, 11:17

Torern skrev:Jeg tar meg friheten til å "viderepublisere" svaret i en e-post fra http://www.privatfly.no

Det stemmer at denne undervisningen er obligatorisk og det stemmer også at
det er et krav fra Luftfartstilsynet.

Klasseromsundervisningen koster 1850,- og arrangeres i forkant av hver
eksamensperiode (6 ganger i året). Klasseromsundervisningen strekker seg
over en helg (fredag-søndag) og vil være en god oppkjøring til eksamen. Vi
arrangerer denne undervisningen på Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo

Jeg må innrømme at jeg også blir forundret når andre skoler ikke har dette
kravet :)

En god del billigere for kurset hos Privatfly (1850,-) enn hos Luftfartsskolen (2500,-). Går det an å ta kurset hos Privatfly selv om man har tatt nettskolen hos Luftfartsskolen?
Brukerens avatar
miceagol

Innleggav Privatfly » 5. Mai 2009, 21:47

Vi avholder klasseromsundervisning til PPL-A i Oslo den 8.-10. mai 2009. Det er fremdeles noen ledige plasser. Kurset er også tilgjengelig for elever ved andre flyskoler enn Privatfly.no.

Kurset går over 20 timer og koster kr 1 850,-.
Ser timeplan og påmelding her.
Lars Olimb
Skolesjef
Privatfly.no
Privatfly

Innleggav miceagol » 6. Mai 2009, 13:41

Hyggelig at privatfly.no gir direkte svar her. :) Jeg skulle gjerne deltatt på deres kursopplegg, men er fortsatt litt usikker på hvordan det hele vil klaffe når jeg har innlevert oppgavene hos Luftfartsskolen.

Siden jeg ikke har tenkt å ta klasseromsundervisningen før i midten av august, kan jeg fortsatt melde meg opp til eksamen 28. august etter det, eller er det for sent? Eller kan jeg melde meg opp til eksamen før jeg har utført klasseromsundervisningen, og deretter ettersende bekreftelse på deltagelse til Luftfartstilsynet? Eller kan jeg f.eks. få en bekreftelse med meg fra Luftfartsskolen på at jeg har levert og bestått alle prøver hos dem, og foreta oppmelding til eksamen etter kurset hos privatfly.no i august?
Brukerens avatar
miceagol

Innleggav RAB » 6. Mai 2009, 16:22

Så vidt jeg vet er det ikke noe krav fra LT at man gjennomfører teoriundervisningen hos de samme som melder deg opp til eksamen. Isåfall er det Luftfartsskolen som krever det, men det syns jeg hadde vært litt rart, for da tvinger man folk fra langt oppi nord å reise til Oslo hvis de følger Luftfartsskolen sitt opplegg, istedenfor at de bare kunne følge teoriundervisningen til den lokale klubben.

Rolf Arne Beck
Luftfartsfag.no
Brukerens avatar
RAB

Innleggav miceagol » 7. Mai 2009, 12:12

Nei, Luftfartsskolen skriver selv følgende:
2. Ved at instruktør i flyklubb attesterer gjennomført støtteundervisning 1:1 eller klasserom på følgende skjema. Skjemaet sendes til Luftfartsskolen sammen med påmeldingsskjema til teorieksamen.

så man kan ta undervisningen hvor man skulle ønske. Men er det mulig å melde seg opp til eksamen før man tar klasseromsundervisningen? Hvis ikke, kan jeg jo ikke melde meg opp til eksamen før i midten av august. Da er jeg kanskje ikke garantert plass på eksamen?
Brukerens avatar
miceagol

Innleggav RAB » 7. Mai 2009, 13:38

Jeg vet dessverre ikke hva reglene er med oppmelding til eksamen og teoriundervisningen, men jeg har aldri hørt om at noen ikke fikk gå opp til eksamen fordi det ikke var nok plasser. Vet ikke om de har startet med dataprøver enda, isåfall kan det bli en begrensning, med mindre de er villige til å spre det ut over flere dager.

Rolf Arne Beck
Luftfartsfag.no
Brukerens avatar
RAB

www.privatfly.no -vs- www.luftfartsskolen.no

Innleggav anakwalajinn » 10. Januar 2010, 21:47

Heisann!

Tenkte å vekke litt liv i tråden igjen istedenfor å lage en helt ny en.
Jeg skal nå kjøpe teoribøkene til PPL-A og valget står mellom privatfly.no eller luftfartsskolen.no

Har sendt epost til begge, men jeg lurte også på hva folket her inne syntes.
Det jeg vet, er at hvis jeg velger teoriprogrammet til privatfly.no så sparer jeg rundt 3000 kr +-

Økonomien hos meg er ikke noe problem, så jeg kan godt punge ut litt ekstra hvis det jeg får er mye bedre enn det billigere alternativet. Bortsett fra at luftfartsskolen har ni bøker, mens privatfly.no har bare en. Hvilken store forskjeller er det mellom dem? Alt fra A til Å? Jeg vet at privatfly.no er ganske nye, så det gjør luftfartsskolen mer rutinerte. Men hva er det som gjør privatfly.no billigere? Hvilken har/hadde dere valgt og vil eventuelt anbefale meg? :)
anakwalajinn

Innleggav grolub » 11. Januar 2010, 10:57

Jeg tok opplegget gjennom luftfartsskolen fordi det ikke fantes andre aktører da jeg tok teorien. Opplegget fungerte veldig bra når det kommer til inleveringer av oppgaver, svar fra lærere osv.

Bøkene går seg lange turer i grøten før de kommer til de vesentlige poengene noe som kan gjøre det vanskelig å vite hva man skal memorere og lære seg. f.eks luftfartsskolen kan bruke 6-7sider på å forklare en liten ting, mens privatfly bruker 4 linjer.
sånn satt litt på spissen.

Om man lærer seg mer av luftfartsskolen sitt opplegg veit jeg ikke da jeg ikke har tatt begge kursene. (bare titta i begge sine bøker).

hva jeg tror er at privatfly er litt mer eksamensrettet. Boken er mindre, lettere å lære alt i den og alt i boka går mot det man kan forvente å bli spurt om på eksamen.
Luftfartsskolen har også dekt alle temaene selvfølgelig men de har laget 7-8-9 bøker om det isteden og går en god del mere i dybden (kanskje for mye i dybden til tider)
veit ikke om du blei noe klokere av dette. Det er tidlig om morran!
grolub

Innleggav anakwalajinn » 12. Januar 2010, 21:19

Hm... Takker for svar.
Ble litt mer forvirret.

Er veldig usikker på om jeg skal gå for luftfartsskolen eller privatfly. Har tenkt å sitte innom LFS neste uke for å se på bøker og snakke litt med dem. Hvor mange sider er LFS sine bøker på til sammen?

Fikk også svar her:

http://www.pprune.org/nordic-forum/4015 ... en-no.html

Hva syntes dere om det?
Er det mulig å se på bøkene til privatfly.no i noen form forresten?
anakwalajinn

ForrigeNeste

Gå til Privatflyger

Hvem er i forumet

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere